Den 8. September lanserte BYD e-Platform 3.0, en ny plattform for helelektriske kjøretøy. Med klasseledende ytelser innenfor kunstig intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk, vil e-Platform 3.0 være en viktig brikke i fremtidens helelektriske kjøretøy.

Den superfleksible plattformen kan brukes til både småbiler og større kjøretøy, og vil være tilgjengelig for bilindustrien over hele verden.

Med e-Platform 3.0 som basis, avdukes nå konseptbilen Ocean-X, en stor sporty sedan med høye ytelser. Ocean X bidrar med helt nye opplevelser når det kommer til ytelser og intelligens, den utstyres med Blade-batterier som er integrert i konstruksjonen og med firehjulstrekk.

Wang Chuanfu, styreleder og president i BYD, sier at e-Platform 3.0 er en viktig brikke i overgangen til neste generasjon elektrifiserte kjøretøy. BYD sine integrerte energisystemer inkluderer både energiutvinning, lagring og produkter som får kraft fra disse lagrene.

Med slike omfattende løsninger, sikter BYD mot å tilby nullutslipps-økosystemer, og å adressere global oppvarming gjennom dette.
Når det kommer til sikkerhet, har den nye plattformen integrert Blade-batterier i selve konstruksjonen.

Med en høyeffektiv elektrisk 8-i-1-drivlinje, åpner plattformen for elektriske rekkevidder over 1000 km. I tillegg tilbys også hurtigladingsteknologi med boosting som muliggjør lading av opptil 150km rekkevidde på kun 5 minutter. Originaldesignet har både direkte kjøle- og varmesystemer, noe som bidrar til opp mot 20% høyere effektivitet, og lavere energitap.

I tillegg har plattformen et effektivt varmepumpeysstem som fungerer i temperaturområdet -30 til 60 varmegrader, og som gir opptil 20% bedre rekkevidde om vinteren.Et nytt avansert firehjulstrekksystem bidrar også til å fordele kreftene på en optimal måte, som gir en aksellerasjon fra 0-100 km/t på kun 2,9 sekunder. Systemet har et energiforbruk på linje med et tohjulsdrevet system, kombinert med fullverdig firehjulstrekk.

e-Platform 3.0 har dype integrasjoner mellom de forskjellige styringssystemene for blant annet bremsing og styring. BYD har også utviklet sitt eget operativsystem, BYD OS.
Når det kommer til design, åpner plattformen for kortere overheng og lengre akselavstand, noe om gir mye innvendig plass, og en luftmotstandskoeffisient (Cd) på utrolig 0.21.
EA1 er lansert som den første modellen som er basert på den nye plattformen. Ocean X, vil også bli basert på e-platform 3.0.