Premium-SUV i kompakt format, til overraskende lav pris, det vil norske bilkjøpere ha. Over 700 har allerede bestilt BYD Atto3. De første prøveturene bekrefter suksessen.


Marit Strysse hos BYD Norge står foran den første BYD Atto3 som har ankommet Norge. Bilen er i fargen Skiing White. Nettopp denne fargen har en original nyanse, som skifter litt med lyset, og skiller seg fra ordinære hvitfarger.

– Dette viser at BYD sitt designteam har ambisjoner. Og originale detaljer preger hele bilen. Fra den nye signaturfronten til BYD, den elegante sideprofilen, og lysstripen som binder sammen baklysene, sier Marit.

Interiør som ingen andre

Originaliteten er gjennomført også innvendig. Her finner du for eksempel gitarstrenger i dørene, dørhåndtak som svever over de skulpturelle høyttalerne, og ventilasjonsdyser med særpreg.

– Det du opplever når du setter deg inn, er først og fremst kvalitetsfølelse. Du kjenner det på overflatene. Her er det myke og gode materialer som er brukt, noe du ellers bare får i langt dyrere biler – som for eksempel storebror BYD Tang, poengterer Marit.


Ny elbilplattform

Atto3 er den første bilen fra BYD som er bygget på den nye e-Platform 3.0. Den er utviklet spesielt for elektriske biler.

– En rendyrket elbilplattform gir høyere effektivitet og bedre plassutnyttelse, forklarer Marit.

I praksis gjør dette at den 4,45 meter lange bilen er en romslig familiebil, med hele 440 liter bagasjerom.

At bilen er konstruert som elbil fra bunnen av gjør også at det ikke er noen tunell som stjeler plass midt i bilen – her er gulvet helt flatt.

Unik batteriteknologi

BYD er en teknologibedrift som er ny på personbilmarkedet i Norge, men merket er allerede veletablert som leverandør av elektriske nyttekjøretøy. De er faktisk verdens største leverandører av elektrifiserte kjøretøy, og BYD har mer enn 27 års erfaring med å utvikle batterier.

Som Tang er også nye Atto3 utstyrt med Blade-batteri. Disse er utviklet og produsert av BYD selv.

– Blade-teknologien gjør batteriene 50 prosent mindre enn konvensjonelle litium-jernfosfat-batterier, sier Marit.

Hun legger til at batteriene er frie for kobolt, og at dette også er den sikreste batteritypen på markedet:

– Du kan faktisk borre gjennom et Blade-batteri, uten at det når høyere temperatur enn 70 grader.



Avgiftsvinner

Kombinasjonen av en rendyrket elbilplattform og det kompakte Blade-batteriet, gir en bil med lav vekt.

– BYD Atto3 er rundt 300 kilo lettere enn flere av konkurrentene. Det gir fordeler i form av bedre kjøreegenskaper og lavere forbruk, sier Marit.

– Og dersom forslaget til nye bilavgifter blir vedtatt, kommer Atto3 gunstig ut, også i 2023, legger hun til.


Rikelig rekkevidde – også i Norge

En effektiv elbilplattform og lavt forbruk gjør at Blade-batteriet gir Atto3 rikelig rekkevidde, uten at det trenger å være spesielt stort.

– BYD Tang vant NAFs store vintertest av elbiler i fjor. Det var den bilen som tapte minst rekkevidde av alle ved vinterkjøring. Det viser at Blade-teknologien fungerer svært godt, også under norske forhold, sier Marit.

BYD Atto3 har også varmepumpe som standard.

– Varmepumpen gir en langt mer effektiv oppvarming av kupeen. Dette vil også bidra til mindre tap av rekkevidde i vinterkulden, poengterer hun.


Imponerer på veien

Men hva er det Marit setter spesielt pris på, egentlig?

Hvis hun skal trekke frem noen spesielle ting, nevner Marit at det er betryggende at bilen har fått toppscore med fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP. Også liker hun at bilen leveres som «full pakke», med svært mye utstyr som standard.

Men det er når hun kjører bilen at det virkelig store smilet kommer:

– Den er nesten litt gokartaktig i svingene, samtidig som komforten er svært god. Det er akkurat slik en premiumbil skal være, sier Marit.

Hun legger til at hun som regionssjef for merket neppe er helt objektiv.

– Men jeg har kjørt mange forskjellige biler de siste årene, og BYD Atto3 har virkelig det lille ekstra som gjør meg glad bak rattet.

BYD Norge får 700 biler for levering i år. De fleste av disse er allerede solgt.

– Du bør være rask hvis du vil ha ny bil før nyttår. Atto3 er allerede en storselger, avslutter Marit Strysse.


Dette er BYD Atto3

-Kompakt elektrisk SUV bygget på ny og effektiv elbilplattform
-440 liter bagasjerom
-Kan ha taklast
-App-styring fra telefon
-60,5 kWh batterikapasitet, som gir en rekkevidde fra 420–565 km* (WLTP kombinert/urban)