Forventningene har vært høye før BYD Han sin ankomst til norske markedet, og den har høstet mye positiv omtale i motorpressen. Nå er den endelig i Norge, og de første kundene kan forvente levering i løpet av de neste ukene.
BYD Han ble offisielt lansert for det europeiske markedet på Paris Motor Show i oktober, hvor den fikk mye oppmerksomhet fra besøkende. Nå er de aller første bilene endelig på plass i Norge.
BYD Han er en sporty og luksuriøs sedan, hvor sikkerhet, ytelser og kvalitetsfølelse har vært sentralt i utviklingen av bilen. Den kommer med 4x4 som standard, som gir en trygg og stabil ytelse under glatte forhold. Den har to elektriske motorer, og den kombinerte kraften i motorene leverer totalt 509 hestekrefter med en akselerasjonsfart fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
I likhet med BYD Tang og BYD Atto3, kommer også BYD Han med BYD sin egenutviklede Blade-teknologi, som regnes for å være et av bransjens sikreste elbil-batterier. På grunn av sin struktur økes plassutnyttelsen av batteripakken med over 50% sammenlignet med konvensjonelle litium-jernfosfat-batterier. I tillegg er batteriet koboltfritt.
Batteriet har en batterikapasitet på 85,4 kWh, som gir en imponerende rekkevidde fra 521-662 km (WLTP kombinert/urban). BYD Han tar 7 kW på AC-lading, og 120 kW på DC-lading. Erfaring fra BYD Tang viser at ladekurven med Blade-batteriet holder seg på et stabilt høyt nivå gjennom hele ladeøkten. Varmepumpe kommer som standard.
BYD HAN måler 4.995 mm lang, 1.910 mm bred og 1.495 mm høy. Bagasjerommet er på 410 liter, og kommer med skiluke som standard.
BYD Han er designet av designdirektør Wolfgang Egger. På utsiden er den utformet med et lavt panser og hevede skjermer for å optimalisere aerodynamisk effektivitet. Den har en slang kontur med sportslig preg. Designet har allerede gått til topps i den verdenskjente designprisen iF Design Award i 2021.
Interiøret er også designet for å gi luksusfølelse og sportslig preg. Interiøret kommer med to fargealternativer for det norske markedet, avhengig hvilken farge man velger på eksteriøret. Dersom man velger svart eller hvit eksteriørfarge på bilen, leveres den med lysebrunt interiør med karbondetaljer. Dersom man velger blå, rød eller grå eksteriørfarge på bilen, leveres den med mørkebrunt interiør med treverk.
Bilen leveres med eksklusive, premium skinnseter med 8-veisjusterbart førersete med memoryfunksjon, og 4-veisjusterbart passasjersete. Både for- og bakseter er oppvarmet og ventilert for ekstra komfort, mens baksetepassasjerer kan også slappe av litt ekstra med elektrisk lenefunksjon. Baksetene kommer også med egen 7-tommers skjerm innebygd i midtarmlenet, hvor man kan kontrollere temperatur og luftstrøm, panoramasoltaket og et utvalg av ulike atmosfærelys.
BYD Han kommer også med det siste innen infotainment teknologi. Multimediesystemet består blant annet av en 15, 6 tommers HD-skjerm, som inneholder flere app- og kjøretøysfunksjoner. Bilen er også utstyr med Dynaudio Surround Sound System, som består av 12 høyttalere plassert rundt om i bilen.
På utstyrslisten finner man også Head Up-display, 360-graders kamera, Vehicle 2 load-funksjon, trådløs mobillader, oppvarmet skinnratt, OTA-funksjon, automatisk fjernlys, “Follow me home”-lys og panorama soltak.
Sikkerheten er også godt ivaretatt, og byr på et fullstendig utvalg av det siste innen førerassistent- og sikkerhetsfunksjoner.
Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge, forteller at responsen på BYD Han har vært stor lenge.
- Mange har lenge ønsket seg BYD Han til Norge, og etter at den første informasjonen ble sluppet tidligere i høst, har responsen vært helt enorm. Alle våre BYD-forhandlere har nå bil tilgjengelig for prøvekjøring, og de første kundene får levert bil før nyttår, sier han.
Han forteller at selv om de første ankomstene er utsolgt, skal man slippe å vente lenge på bil.
-Alle de 500 bilene som ankommer i år, ble forhåndsolgt en god stund før det i det hele tatt var mulig å prøvekjøre bilen. Disse vil leveres til kunder allerede før nyttår. Samtidig har vi bestilt et stort antall biler for levering på nyåret, så det vil være god tilgang på biler innenfor en relativ kort tidsperiode, forteller Christensen.
BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.
Om RSA
RSA er en nord-europeisk bilimportør i 9 land, og er den offisielle distributøren av BYD i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige, Danmark, Finland og Island.